Dag 21: James Bond eiland - Reisverslag uit Patong Beach, Thailand van Martijn Straathof - WaarBenJij.nu Dag 21: James Bond eiland - Reisverslag uit Patong Beach, Thailand van Martijn Straathof - WaarBenJij.nu

Dag 21: James Bond eiland

Door: Tijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

16 November 2012 | Thailand, Patong Beach

Sawatdee Kah!

Vlak nadat we hadden besloten om naar Thailand te gaan wist ik een ding zeker. Als fan van de James Bond serie moet of zal ik een bezoek brengen aan het James Bond eiland. Dit eiland is gebruikt als locatie voor de film The man with the golden gun uit 1974. Op iedere hoek worden hier dagtrips voor een bezoek aangeboden, overigens allemaal met hetzelfde programma.

Na een onrustige nacht (ik voelde me niet lekker) in de ochtend besloten om wel gewoon te gaan. Het busje stond om 8:15 precies voor het hotel, en na een lange rit kwamen we aan bij een van de pieren van Phuket. De locatie daar was rete commercieel. Allemaal standjes met opdringerige verkopers. We kregen een halfuur shoptijd. Tsja... Snel wegwezen dus.

Wij hadden ervoor gekozen om een speedboot te nemen en hier hadden we geen spijt van. Het was nog een flink stuk varen, dus met een speedboot ben je een stuk sneller. Eerste stop was een moslim dorpje over het water. Hier kregen we weer een half uur de tijd om te shoppen... Na een halfuur was het al tijd om te gaan lunchen. We kregen een lekkere maaltijd met vis, rijst en andere lekkernijen.

Toen was het eindelijk tijd om te vertrekken. Volgende stop: James Bond eiland. Eindelijk!
Eenmaal aangekomen konden we zien dat het eiland niet meer dan een grote rots is met een kleine baai. Het zag er wel prachtig uit... Van veraf! Want wat viel dit tegen. Niet zozeer omdat het klein is, maar vanwege de commerciele activiteiten. Het strand waar de opnames hadden plaatsgevonden was volgebouwd met winkeltjes (en weer vervelende, opdringerige verkopers) en bezaaid met de toeristen. We kregen een half uur om rond te lopen. Dit was ook lang genoeg. We hebben de nodige fotos gemaakt en eerlijk gezegd blij om na een half uur weer weg te kunnen gaan.

De volgende stop was wel de moeite waard. Het James Bond eiland is het onderdeel van een natuurpark, wat bestaat uit diverse eilandjes en rotsblokken in zee (fotos volgen na de vakantie). Bij een formatie rotsblokken stopte de boot en konden we overstappen op een kajak (soort kano) om de omgeving te verkennen. Dit was adembenemend mooi. We konden heel goed zien hoe de rotsblokken zich door de zee hadden vervormd, gingen door extreem smalle tunnels (mensen met claustrofobie kunnen dit beter overslaan) en zagen zelfs een aap. Al met al een mooie ervaring.

Ik was ondertussen nog zieker geworden en gezien de tijd had ik de hoop dat de dag erop zat. Helaas. We gingen eerst naar een stuk strand waar we een uurtje konden zwemmen (lees: een gebied met vervelende, snauwende verkopers van eten, drinken en strandstoeltjes). Uiteindelijk toch maar even gezwommen om na een uur dankbaar in de speedboot te stappen.

Eenmaal terug in het hotel keek ik terug op een dubbele dag. Aan de ene kant blij dat we oa het James Bond eiland hadden gezien, aan de andere kant teleurgesteld door de grote hoeveelheid opdringerige commerciele activiteiten die ervoor hebben gezorgd dat ik deze trip in de toekomst niet snel meer zal gaan doen.