Dag 2: Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Martijn Straathof - WaarBenJij.nu Dag 2: Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Martijn Straathof - WaarBenJij.nu

Dag 2: Bangkok

Door: Tijn, Patrick

Blijf op de hoogte en volg Martijn

28 Oktober 2012 | Thailand, Bangkok

Sawatdee :-)

Onze eerste volle dag in Tailand. We besloten om niet lang uit te slapen, er is immers meer dan genoeg te doen in Bangkok. Met een volgeladen batterij van ons fototoestel gingen we verder met het verkennen van Bangkok. Voor we zover waren moest er natuurlijk eerst worden gegeten. Ons ontbijt bestond uit een heerlijk verse fruitshake. Niet alleen een lust voor de mond, maar zeker ook voor het oog.
Vervolgens zijn we in een metertaxi gesprongen om ons richting het Grand Palace te brengen. De metertaxi is hier een breed begrip. Officieel moet een chauffeur de meter aanzetten, maar niet iedereen wil dit en probeert een vaste (te hoge) prijs af te spreken. Hierover verderop meer. Dit is wel iets om in de gaten te houden wanneer je ooit richting Bangkok gaat.

Eenmaal aangekomen zijn we begonnen bij Wat Phra Kaeo. Een Wat is een Boeddhistische tempel. Wat Phra Kaeo is in Thailand het meest heilige van het heilige, dus wordt er gevraagd om gepast gekleed te gaan (dit is overigens bij bijna alle Wats het geval). Dat betekent voor de heren een lange broek en shirt met mouwen (t-shirt mag) en ook de vrouwen dienen bedekt gekleed te gaan. Hier waren we op voorbereid, maar de meeste Wats hebben voor toeristen kleding in bruikleen.
Bij binnenkomst van Wat Phra Kaeo wisten we niet wat we zagen. Prachtige standbeelden, gebouwen met bladgoud en veel, heel veel fantastische muurschilderingen. Op het terrein rook je bijna overal de smakelijke geur van wierrook. In de Wihan (gebedsruimte waar gelovigen mediteren, schoenen niet toegestaan en nooit met de onderkant van je voet richting Boeddha) staat de beroemde Smaragden Boeddha.
Vervolgens konden we een kijkje nemen bij het aangesloten Grand Palace, ooit het verblijf van de koninklijke familie. Dit was letterlijk een kijkje want we mochten wel langs het gebouw lopen maar nergens naar binnen.

De volgende Wat stond alweer op het programma. Wat Pho. Wat Pho staat bekend om de liggende Boeddha. Deze had ik al vaak gezien op diverse fotos, maar van dichtbij ziet het er nog indrukwekkender uit. Op het terrein kan je ook genieten van een Thaise massage, maar met het idee in het achterhoofd dat we dit gisteren al hadden gedaan besloten we voor deze keer te bedanken.

Na het bezoek aan de eerste Wats zijn we snel naar het hotel gelopen om ons om te kleden. We zijn immers in Thailand, het is hier rond de 34 graden, dus doe mij dan maar een korte broek :-)

De volgende bestemming was Chatuchak Weekend Market. Dit is een van de grootste markten in Thailand. Je kan daar voor van alles en nog wat terecht, van boeken tot kleding tot heerlijk eten. We begonnen ons bezoek met het eten van het meest lekkere kokos ijs dat ik ooit heb mogen proeven, met als garnering rijst en pindas. Yumm! Na een rondje gelopen te hebben (je kan je daar een dag vermaken als je dat wilt) hebben we bij een van de vele eetkraampjes wederom genoten van Pad Thai.

Tijd om terug te gaan naar ons hotel met de metertaxi, en dit bleek geen makkelijke opgave. Er rijden meer dan genoeg taxis in Bangkok, maar pas de vijfde taxi wilde ons ook daadwerkelijk naar ons hotel brengen. Wel zonder meter, maar we hebben onderhandeld. De prijs was uiteindelijk 20 Baht (zeg Euro 0,50) duurder dan op de heenweg met meter. Al met al goed gedaan dus!

Eenmaal terug in het hotel besloten we om eerst twee uurtjes uit te rusten, om vervolgens een hapje te gaan eten in de buurt van ons hotel. Een collega had ons getipt om naar een avondmarkt te gaan, maar we kwamen er achter dat deze sinds kort helaas niet meer bestaat. Gelukkig hebben we hier in de buurt meer dan genoeg keuze. Deze vakantie kiezen we er bewust voor om alleen Thais voedsel te eten. Natuurlijk kunnen we ook bij de Mac om de hoek een hamburger eten of een broodje bij de Subway, maar de Thaise keuken is zo divers en zo smakelijk dat ik er niet aan moet denken om een vette burger te eten. We zijn dan ook lekker naar eenThais restaurant gegaan.

Toen zat de dag er alweer bijna op. Onder voorbehoud staat morgen een typisch Nederlandse activiteit in Bangkok op het programma. Het gaat hoe dan ook ongetwijfeld weer een dag met vele indrukken worden. Morgen is ook de laatste dag voor we doorreizen richting het noorden; Chiang Mai. We gaan nog even een nachtje slapen of we dat met de (nacht)trein gaan doen of toch met het vliegtuig.

Lah Gorn!