Dag 3: Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Martijn Straathof - WaarBenJij.nu Dag 3: Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Martijn Straathof - WaarBenJij.nu

Dag 3: Bangkok

Door: Tijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

29 Oktober 2012 | Thailand, Bangkok

Sawatdee!

Allereerst bedankt voor de leuke reacties op dit blog. Leuk dat jullie meelezen en reageren!

Vandaag sond in het teken van een sportieve en typisch Nederlandse activiteit: Fietsen door Bangkok. Wie wel eens in Bangkok is geweest zal ongetwijfeld met zijn wenkbrouwen fronsen, want welke mafkees waagt het om als toerist dwars door het idioot drukke en chaotische verkeer te gaan fietsen. Wij dus, samen met nog een flinke groep Nederlanders.

Gezien de reputatie en positieve recensies besloten we om deze trip te doen via Co van Kessel tours. Na kort kennis gemaakt te hebben met een aantal mensen van de groep (wat direct weer bruikbare tips voor Chiang Mai en Pai opleverde) vertrokken we rond 13:00 vanaf het Grand China Princess hotel en reden we door de straten van China Town.
Is het verkeer in het centrum van Bangkok een chaos? Try Chinatown! Alles en iedereen rijdt door elkaar heen, het verkeer staat muurvast en iedereen is aan het toeteren. Op een stel blanke toeristen na (wij dus) want we konden overal langs. De tour bracht ons door de meest smalle, donkere steegjes waar je maar net aan doorheen kan lopen, laat staan fietsen! Je weet wel, van die plekken die je normaal gesproken snel voorbij loopt. Wat een vreemde ervaring was dit. Tegelijkertijd onwijs leuk om mee te maken. De lokale inwoners zaten ons soms vreemd aan te kijken, want wat moeten die gekke kaaskoppen nou op een fiets.
Ergens halverwege het eerste gedeelte was het net alsof iemand een kraan opendraaide. Het begon te regenen, en niet een beetje ook. Gelukkig hadden we vooraf ponchos gekregen die opeens erg nuttig waren. Hoewel, tegen de tijd dat ik de poncho aanhad was ik al doorweekt. We konden ergens schuilen en na een kwartier konden we weer verder.
Na een tussenstop bij een Chinese tempel en een korte tocht over de rivier kwamen we aan de andere kant van Bangkok. Dit was het moment dat we een tocht gingen maken in een Longtail boot. Een Longtail boot is een smal bootje die door de smalle kanalen van Bangkok vaart. Geen overbodige luxe, want we kwamen erachter dat een groot deel van de mensen hier wonen in primitieve huizen langs het water. Complete wijken zijn hier aangelegd. Dat oogt wat vreemd, maar is voor de mensen vooral heel praktisch. Het voordeel is dat ze geen belasting hoeven te betalen en dus behoorlijk goedkoop kunnen leven. Dat is maar goed ook, want het gemiddelde inkomen van de mensen is zo verschrikkelijk laag dat ze maar net rond kunnen komen.
Na een flinke tocht kwamen we aan bij een restaurant waar we konden genieten van een goddelijke Chinese maaltijd. Menig Chinees in Nederland kan hier een voorbeeld aan nemen.
Na de maaltijd konden we weer verder op de fiets, en wat we hier tegenkwamen is met geen pen te beschrijven. We fietsten dwars door de wijken aan het water op primitief aangelegde betonnen paden en kwamen via wijken langs de rijstvelden uiteindelijk weer terug bij de longtail boot. Deze bracht ons weer terug naar het centrum Bangkok. Daar kwam de grootste uitdaging van deze dag: Fietsen door de avondspits van Bangkok, via een stuk snelweg (!) terug Chinatown in om uiteindelijk terug te keren bij het startpunt van deze dag.

Na afloop kregen de gidsen een terecht applaus van de groep. We hebben wel eens activiteiten meegemaakt waarbij een gids er geen zin in had, maar het enthousiasme van de gidsen van vandaag is een groot compliment waard. Kom je ooit in Bangkok, dan raden we Co van Kesseltours van harte aan.

Morgen vertrekken we per vliegtuig naar Chiang Mai, en daarmee gaat ons Thailand avontuur echt beginnen. Hier zullen we een aantal dagen blijven en vanuit Chiang Mai gaan we met de trein langzaam maar zeker terug naar het zuiden.

Lah Gorn!

• 30 Oktober 2012 - 06:53

Sandra:

Zo grappig mijn ouders hebben dat ook twee jaar geleden gedaan, fietsen in Bangkok! En ja is net hun verslag. Grappig dat jullie ook naar C.M gaan want daar zouden mijn ouders nu ook zitten als het door was gegaan

• 04 November 2012 - 00:01

Haha, regen in Bangkok staat me bij als de dag van gisteren: Plens! Die fietstocht klinkt erg gaaf die onthoud ik voor de volgende x!