Dag 9: Elephant Nature Park - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Martijn Straathof - WaarBenJij.nu Dag 9: Elephant Nature Park - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Martijn Straathof - WaarBenJij.nu

Dag 9: Elephant Nature Park

Door: Tijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

04 November 2012 | Thailand, Chiang Mai

Sawatdee kah!

De Thai hebben mijn hartje gestolen. De vriendelijkheid, hulpvaardigheid maar vooral de eeuwige glimlach op hun gezichten doen mijn hart smelten. Ik heb dus weinig te klagen, maar toch is er iets wat mij opvalt. Van nature ben ik een echte dierenliefhebber. De meeste Thai daarentegen overduidelijk niet. Honden en katten lopen hier over straat, en als ze niet uitkijken kunnen ze een flinke trap krijgen. Om nog maar te zwijgen van hun omgang met olifanten. En dat terwijl het in Thailand heilige dieren zijn. Een rit op een olifant is een grote trekpleister voor toeristen, maar gezien de omstandigheden waar deze prachtige dieren in leven hoop ik dat het een kwestie van tijd is dat voor de toeristen dit massaal gaan ontwijken.

Uit principe doen we dus ook geen enkele activiteit waar olifanten bij betrokken zijn. Dit is ook de reden dat we geen jungle trekking doen. Hoe graag we dit ook willen, maar er is geen trekking te boeken zonder een verplicht ritje op een olifant.

Een grote uitzondering hebben we gemaakt voor het Elephant Nature Park. Dit is een opvangkamp waar olifanten worden opgevangen die zijn mishandeld. Zo lopen hier blinde olifanten, olifanten met een kromme rug (komt grotendeels door het toerisme) en olifanten die slecht ter been zijn.
Als toerist kan je tegen betaling een dag (of desgewenst langer) helpen met het voeren en wassen van de olifanten. Dit klinkt heel commercieel, en dat is het natuurlijk ook, maar 100% van de opbrengsten komen ten goede van dit prachtige kamp.

Gedurende de dag leefden we met de olifanten en hun begeleiders. Wat heel erg opviel is hoe liefdevol met deze dieren wordt omgegaan. Hoogtepunten waren natuurlijk het voeren en wassen van de olifanten. Zelden heb ik zoiets overweldigends meegemaakt. Ik heb mij dan ook voorgenomen om binnen een paar jaar terug te komen en een week te helpen.

Soms zeggen beelden meer dan woorden. Daarom na onze vakantie een uitgebreid fotoverslag van deze dag op mijn Facebook pagina.

Morgen gaan we samen met de twee Nederlandse meiden een dag naar Chiang Rai om oa de witte tempel te bezoeken. Uiteraard vertellen we hier alles over in het volgende verslag.

  • 06 November 2012 - 10:35

    Adinda:

    Heel goed, Tijn. Ik wou dat meer mensen wisten van de wantoestanden en mishandelingen van olifanten, dan zouden ze zich vast wel even achter de oren krabbelen. Behalve de mensen die geen zier om dieren geven natuurlijk. Maar zo'n opvangkamp is altijd prima hoor. No worries. Je ziet zelf dat die beestjes alleen maar rustig rondhangen, beetje eten, beetje badderen, en hun wonden worden verzorgd. Leuk dat je ernaar terugwil. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Martijn

Actief sinds 26 Okt. 2012
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 10884

Voorgaande reizen:

21 Februari 2014 - 23 Februari 2014

Londen 2014

26 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Thailand 2012

Landen bezocht: